21 listopada 2017

Wiadomości » Wywiady

Eco-driving, czyli jak wydajniej jeździć ciężarówką

Eco-driving, czyli jak wydajniej jeździć ciężarówką

Zmniejszone zużycie paliwa nawet do 15%, wydłużona trwałość podzespołów o kilka lat, niższe koszty przeglądów, a do tego większe bezpieczeństwo na drodze i mniejszy stres przy wielogodzinnym prowadzeniu samochodu - to tylko kilka z zalet eco-drivingu, czyli ekonomicznej jazdy. Dlaczego warto "oszczędzać" również za kółkiem czterdziestotonowej ciężarówki w specjalnym wywiadzie dla Spedycje.pl opowie Piotr Koziel, trener nauki ekonomicznej jazdy w Mercedes-Benz.

Czy zawodowi kierowcy wymagają wsparcia w nauce jazdy? Mogłoby się wydawać, że prawo jazdy na wielkie auta ciężarowe to najwyższa forma kwalifikacji?

Potwierdzam, że posiadanie  prawa jazdy + świadectwa kwalifikacji, faktycznie pozwala na pracę na stanowisku kierowcy zawodowego. Niestety z uwagi na ciągły rozwój motoryzacji nawet doświadczeni kierowcy mają coraz większe problemy z obsługą nowoczesnych ciężarówek. Co prawda potrafią wykonać swoją pracę (tj. przewieźć ładunek z punkty A do punktu B), lecz popełniają dużo błędów. Samochody są teraz naszpikowane elektroniką, którą kierowca musi potrafić obsługiwać. Bywa tak, że zapoznanie się z instrukcją obsługi to za mało. Dlatego dodatkowe szkolenia, np. z efektywnej obsługi pojazdu, lub bezpiecznej jazdy są jak najbardziej wskazane.

Czy firmy transportowe, spedycyjne i logistyczne korzystają z usług takich specjalistów jak Pan? Czy powinny to robić?

Niektóre firmy transportowe zatrudniają własnych trenerów, dzięki którym kierowcy bez doświadczenia za kółkiem, mogą uczyć się zawodu od profesjonalistów. Ci kierowcy, którzy nie mają takiej możliwości mogą skorzystać z oferty instruktorów zatrudnionych przez producentów/importerów nowych pojazdów, lub innych ośrodków szkoleniowych . W Polsce takie szkolenia odbywają się od około 20 lat, i z roku na rok rośnie zainteresowanie nimi. Treningi które podnoszę wiedzę i umiejętności kierowców są bardzo potrzebne. Wiąże się to przede wszystkim ze zmniejszeniem kosztów, które ponosi przewoźnik. Nie mówię tu tylko o ekonomii związanej ze zmniejszonego zużycia paliwa, ale również o obniżeniu kosztów związanych z serwisowaniem pojazdu, bezpieczeństwem na drodze, oraz unikaniem sytuacji niebezpiecznych, które często skutkują kolizjami, i wypadkami drogowymi.  

W jaki sposób na co dzień pomaga Pan kierowcom w doskonaleniu ich kwalifikacji?

Najprostszą, i zarazem najskuteczniejszą metodą przekazywania wiedzy są treningi składające się z wykładów, oraz części praktycznej np. na zamkniętym torze, lub w ruchu drogowym. W trakcie takiej sesji mogę skupić się bezpośrednio na kierowcy i wskazać mu zachowania niekorzystne. Trening pozwala na wyeliminowanie złych nawyków. Czy kierowca w codziennej pracy wykorzysta nabyta wiedzę zależy tylko od niego samego. Zasady bezpiecznej i ekonomicznej jazdy nie są powszechnie dostępne. Trzeba tylko chcieć J

Jakie błędy popełniają najczęściej kierowcy ciężarówek na polskich drogach?

Najczęstszym problemem jest zbyt szybka jazda, oraz zły stan techniczny pojazdów. Kierowcy jeżdżą mało przewidująco oraz agresywnie. Niektórzy zapominają o tym, że na drodze są inni uczestnicy ruchu, a droga publiczna to nie tor wyścigowy. Kolejnym problemem jest planowanie trasy i odwieczny problem ograniczonego czasu pracy. Nie da się nie zauważyć, że kierowcy nie korzystają z nowoczesnych technologii tj, np. inteligentne tempomaty. Brakuje również wyrozumiałości dla innych kierowców. Oczywiście nie można generalizować. Warto zauważyć, że sytuacja się poprawia, być może jest to efekt prowadzonych szkoleń.

Na jakie rzeczy, prowadząc samochód ciężarowy warto zwrócić uwagę, tak aby jazda była bezpieczniejsza ale i bardziej ekonomiczna, a więc mniej kosztowna?

Aby jeździć ekonomicznie konieczna jest umiejętność bezpiecznego poruszania się po drogach. Aby jeździć bezpiecznie każdy musi znać samochód, którym się porusza. Każdy samochód obsługuje się nieco inaczej. Na przykład taki sam samochód kolegi może mieć inne opony, co wydłuża, lub skraca drogę hamowania. Najważniejszym elementem, który wpływa na bezpieczeństwo oraz ekonomię jest optymalne ciśnienie w ogumieniu. Kolejnym elementem jest umiejętność dostosowania swoich umiejętności do warunków panujących na drodze. Należy wykorzystywać dobrodziejstwa techniki takie jak zautomatyzowane skrzynie biegów, inteligentne tempomaty, czy systemy wspomagające kierowców w zakresie bezpieczeństwa. Nieodzownym „parametrem” jest kondycja psycho-fizyczna kierowcy. Kierowca wypoczęty i zrelaksowany zawsze będzie prowadził pojazd w sposób bardziej bezpieczny i ekonomiczny. Stres i zdenerwowanie przynoszą bardzo negatywne skutki.

Jakich najważniejszych rad w zakresie prowadzenia samochodu, nie tylko ciężarowego - mógłby Pan udzielić tym osobom, które czytają nasz serwis?

Przede wszystkim pamiętajcie, że nie jesteście sami na drodze. Odpowiednie obserwowanie innych uczestników pozwoli Wam prowadzić pojazd w sposób bardziej przewidujący, a co za tym idzie bezpieczniejszy i bardziej ekonomiczny.

Zachowujcie bezpieczny odstęp od poprzedzających samochodów

Unikajcie rozgrzewania samochodu na postoju

Rozpędzajcie pojazd w sposób zdecydowany, ale nie gwałtowny.

Starajcie utrzymywać równą prędkość. Świetnie przyda się tutaj tempomat.

Dbajcie o stan techniczny swoich samochodów. (np. zwieszenie , układ hamulcowy, stan opon oraz ciśnienie w ogumieniu)

W miarę możliwości unikajcie częstych zatrzymań i ponownego ruszania.

A najważniejsze – traktujcie prowadzenie samochodu jako przyjemność.



Podaj adres email

Wprowadź treść komentarza


 
Arsped Sp. z o. o. 2009-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone
Zapoznaj się z polityką prywatności×